Competențele digitale cerință esențială pentru domeniile viitorului

Tehnologia informației își pune amprenta pe tot mai multe domenii ocupaționale. Ca atare, analiștii de business sunt de părere că, într-o lume marcată de dezvoltarea accelerată a inteligenței artificiale, competențele digitale trebuie să devină o parte importantă a dezvoltării profesionale a fiecărui angajat indiferent de sectorul de activitate

Etapă importantă a procesului de consiliere în carieră, identificarea domeniilor ocupaționale potrivite fiecărui client reprezintă, fără îndoială, o provocare pentru orice specialist. Pentru a veni în sprijinul celor care oferă servicii de orientare școlară și profesională, dar și a celor care se întreabă spre ce domenii educaționale și/sau ocupaționale să se orienteze, am căutat cele mai recente informații privind tendințele pieței muncii.

Dacă analizăm predicțiile legate de domeniile considerate a fi la mare căutare în viitor, aproape toate sursele de informare ne oferă același răspuns. Ocupațiile din domeniile: financiar, al tehnologiilor de tip blockchain, securitate cibernetică, precum și ocupațiile generate de inteligența artificială sunt primele menționate. Dezvoltarea domeniilor menționate se reflectă și în apariția de noi ocupații pe piața muncii. Unele dintre acestea sunt legate strict de un anumit domeniu, pe când altele pot necesita cunoștințe din două sau mai multe domenii. Apariția unor ocupații noi este evidentă și pe piața muncii din România; numai în ultimul an Nomenclatorul Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) a fost completat cu ocupații specifice domeniului IT (precum: arhitect în domeniul tehnologiei blockchain, inginer în domeniul tehnologiilor de cloud) sau ocupații care necesită cunoștințe temeinice în acest domeniu (cum ar fi: inginer specialist în robotică sau specialist în securitate cibernetică). Așadar, sub o formă sau alta, tehnologia informației își pune amprenta pe tot mai multe domenii ocupaționale. Ca atare, analiștii de business sunt de părere că, într-o lume marcată de dezvoltarea accelerată a inteligenței artificiale, competențele digitale trebuie să devină o parte importantă a dezvoltării profesionale a fiecărui angajat indiferent de sectorul de activitate.  

Pe de altă parte, am vrut să vedem dacă domeniile de studiu care au atras cei mai mulți studenți urmează tendința domeniilor ocupaționale aflate în dezvoltare. Un studiu realizat de către Ministerul Educației din țara noastră ne arată că domeniul „afaceri, administrație și drept” atrage un procent semnificativ de 25% din numărul de studenți înmatriculați în perioada 2014 – 2023. Domeniul „sănătate și asistență socială” a crescut constat în preferințe, de la 14.8% în 2014 la 17.6% în 2023. Oarecum surprinzător, raportat atât la cerințele pieței muncii, dar și la nivelul de salarizare, domeniul „tehnologiile informației și comunicațiilor” a înregistrat, în perioada menționată, o creștere de doar 1%.

Pentru mai multe informații accesați:

https://www.euronews.ro/articole/revolutia-digitala-ne-schimba-joburile-care-sunt-domeniile-viitorului

https://www.euronews.ro/articole/previziunile-ue-pentru-piata-muncii-din-romania-pana-in-2035-numarul-angajatilor

https://www.weforum.org/agenda/2024/02/with-generative-ai-we-can-reimagine-education-and-the-sky-is-the-limit/

https://www.weforum.org/agenda/2024/01/suppose-there-was-a-reskilling-revolution-and-nobody-showed-up/

https://www.mediafax.ro/social/noi-ocupatii-recunoscute-oficial-in-romania-22252975

https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/comunicare/comunicate-de-presa/7176-20240205_cp-actualizare-cor

https://www.zf.ro/eveniment/educatia-si-sanatatea-doua-sectoare-despre-care-angajatii-spun-ca-22255039

https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Minister/2023/Transparenta/Rapoarte_sistem/Raport-Starea-invatamantului-superior-2022-2023.pdf